نوروز و هفت سین

بر این پایه

-سنبل (نه خوراکی است نه پارسی) تازی است.

-سرکه  (نه خوراکی است نه پارسی) تازی است.

 -سماور  (نه خوراکی است نه پارسی)  روسی است.

و ...

در بیست ملیون واژه پارسی نمی توان هشتمی را یافت که این هفت ویژگی را داشته باشد!

در پایان باید افزود که هر یک از سین های هفت سین نماد یکی از سپنتاهای (هفت ابر فرشته) کیش زرتشت است.

سیر نماد اهورامزدا

سبزه فرشته اردیبهشت نماد آبهای پاک

سیب فرشته سپندارمزد فرشته زن نماد بارداری و پرستاری

سنجد فرشته خرداد نماد دلبستگی

سرکه فرشته امرداد نماد جاودانگی

سمنو فرشته شهریور نماد خواربار

سماغ فرشته بهمن نماد باران


-سماغ واژه پارسی است و نباید با بندواژه "ق" نوشته شود. 

 

  در اینجا یاد‌آوری می‌شود که:

سماق معرب سماک پارسی است

سنبل به پارسی خوشه می‌شود

سکه به پارسی تَنکه یا سِتر یا سیکو می‌شود. که به دیدگاه من سکه معرب همان سیکو پارسی است. ولی بر پایه‌ی گفته دکتر ناصر انقطاع تنها سین آغازین آن شوند (دلیل) هفت سین بودن آن نمی‌شود. 

نشان سالگشت (تحویل سال): 

بر سفره هفت سین تخم‌ مرغ را روی آینه می گذارند یا برگ سبز و نارنج را در کاسه آب می اندازند و گویند هنگام سالگشت تخم مرغ یا برگ سبز و نارنج تکان خواهند خورد.  

زرتشتیان و یا ایرانیان کهن د‌ر نخستین بامداد نوروز در کنار چهارچوب پایین در ورودی خانه اندکی آویشن میریزند که نشان برپایی جشن در آن خانه است.

زرتشتیان در نخستین روز سال نو به نیایشگاه مکان زندگی خود می روند تا سال نو را با همبستگی با یکدیگر و نیایش به درگاه اهورامزدا آغاز نمایند و سپس مانند هر ایرانی دیگر به دیدار بزرگان، خویشاوندان و آشنایان میروند. 

فردوسی درباره‌ی جشن نوروز چنین می‌گوید: 

به جمشید بر، گوهر افشاندند      مر آن روز را روز نو خواندند

سر سال نو هرمز و فروردین     بر آسوده از رنج، تن دل، زکین

بزرگان به شادی بیاراستند        می و جام و رامشگران خواستند

چنین روز فرخ از آن روزگار     بمانده از آن خسروان یادگار


البته

باور اینکه گروهی می گویند- هفت سین-در اغاز - هفت شین – بوده است و چامه ای هم در این باره دارند که می گوید:

جشن نوروز از زمان کیان ---می نهادند مردم ایران ---شمع وشیر وشراب وشیرینی ---شکر وشهد وشایه اندر خوان.

هفت شینی را که دراین چامه آورده اند از دیدگاه یک پژوهنده خنده آوراست.زیرا شمع وشهد وشراب –سه واژه ی تازی هستند که پارسی آنها –سپندار وباده وانگبین –است.وهیچیک از اینها در زبان پارسی با شین اغاز نمی شده که در روزگار باستان در کنار شین های دیگر نهاده شوند.پس این چامه وچیزهایی که در آن به عنوان هفت شین ازشان نام برده شده است نمی تواند پایه ی باور گفته شده باشد.اما یکسره هم نباید این باور را نادیده گرفت وبدور انداخت.زیرا با نگرش به اینکه در دوران کهن ،میان گویش های پهلوی ساسانی (پارسیک ،که در جنوب باختری ایران روا بود) وپهلوی اشکانی (پهلوانیک –که در شمال خاوری ایران بدان سخن می گفتند )اندک دگرگونی هایی دیده می شد شاید این پندار زیاد هم بی پایه نباشد. چون اشکانیان برخی از سین هارا شین می گفتند(یا ساسانیان برخی شین هارا سین).برای نمونه ساسانیان –فرستاده –می گفتند واشکانیان- فریشتاده -....یا اشکانیان –نبیشتن –می گفتند وساسانیان –نبیستن- (که اختلاف میان نوشت ونویس از همین جا پیدا شده ).یا اشکانیان –دشت –می گفتند وساسانیان –دست –یا اشکانیان –خروشیدن –می گفتند وساسانیان –خروسیدن-(که خروس نیز ازاین ریشه است ) ویا اشکانیان مشت می گفتند وساسانیان –مست –(که واژه ی مستمند نیز ازاین ریشه است یعنی کسی که مشتش خالی است وبینواست)...سفت وسفته وشفت وشفته ...براین باور دور نیست که در هفت شین در گویش اشکانی از هفت سین در گویش ساسانی گرفته شده باشد.دکتر ناصر انقطاع


در پایان یادتان باشد که 

ماهی

تجارت ماهی قرمز مدت هاست که در دوره زمانی ١۵ اسفند تا ١۵ فروردین شکل می‌گیرد، تجارتی که محصول آن هیچ ریشه‌ای در تاریخ باستانی نوروز ایرانی ندارد.

هشتاد سال پیش به همراه ورود چایی به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل سال نو چینی است به سفره های هفت سین مراسم جشن نوروز ما وارد شد غافل از اینکه در سال نو چینی ماهی قرمز را رها میکنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه‌ های سفره هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک تر کنیم.

جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی مان در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد، در میان رسوم زرتشی در سفره جشن نوروز انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آبرها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند. اگر ایرانی ها میدانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی های قر‌مز به بهانه جشن نوروز، سیب قرمز یا انار را در آب رها میکردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد.

هر سال در روزهای جشن نوروز ۵ میلیون قطعه ماهی میمیرند. ۵ میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت سین، به خاطر هیچ، و عجیب نیست اگر بدانیم در صورتیکه ایرانی ها از خرید ماهی قرمز منصرف شوند این تجارت سیاه روزی پایان خواهد یافت. عجیب نیست اگر باور کنیم سیب سرخ یا انار همان سرخی هفت سین ایرانی ست که ریشه در تاریخ چند هزار ساله سنت ما دارد.

عجیب نیست اگر تابلوی معروف هفت سین کمال الملک را در کاخ گلستان به تماشا بنشینیم و ببینیم که او نیز ماهی قرمز را میان سفره هفت سینش طراحی و نقاشی نکرده است.

ماهی قرمز در سفره هفت سین ایرانی جایی ندارد

 پس خواهشمند است از خرید ماهی قرمز خودداری فرمایید.

منبع : پرشین بت

/ 1 نظر / 136 بازدید
محمد

سلام دوست گرامی یه تبلیغ دارم . قیمت حدودی بین 20 تا 50 هزار تومان بصورت ماهانه میدم بستگی به تعداد آیپی ورودی وبلاگتون دارم فقط 2 روز باید بصورت تست بمونه که تعداد آیپی بازدید واقعی رو بدونم پولشم همون اول واریز میکنم کدشم خیلی ساده و کوچیکه اگه خواستین بذارین باهام در تماس باشید 09380205388 آیدی یاهو : mamad.storm3